Arja goes Almedalscrazy

Är det inte väldigt svenskt att gömma sina passiva aggressioner bakom statistik och byråkrati?
Som när man ringer Skatteverket eller någon annan statlig institution. Svaret på din enkla fråga om hur du ska gå tillväga för att skaffa F-skattsedel blir till en så invecklad utläggning om blanketter och intyg att du tillslut bara kan fråga personen i andra änden av luren, hatar du mig?
Ett exempel på detta är SVT's beslut om att stänga ute SD i slutdebatten. Anledningen enligt Jan Axelsson, programdirektör på SVT, är att SD har pendlat kring 4-procentstrecket men enligt SCB's senaste undersökning, som publicerades i juni, hamnar SD på 3,9 procent (alltså 0,1 procent från spärren) och bjuds därför inte in.
SVT verkar tro på principen, syns du inte (i SVT) så finns du inte, jag kan upplysa Axelsson om att det idag finns ett par andra medier att välja på. Tack vare SVT får nu SD all den publicitet de vill ha och Jimmie Åkesson är inte sen med att utnyttja denna martyrställning till sin fördel. Det kunde vi se i gårdagens Debatt.
Den Fria televisionen ska reflektera alla samhällsgrupper, men det är människor som arbetar på SVT. Chefer med åsikter som visserligen inte uttalas men tydligt syns i deras beslut.
Som min samhällskunskapslärare på gymnasiet som vägrade tala om var han stod politiskt. Han ville att vi skulle få en så objektiv syn på politik som möjligt. Men hatet som brann i hans ögon när någon talade gott om Moderaterna, eller något annat parti på högerflanken, avslöjade honom. Objektivt? You tell me.
Jag sken upp för en stund när jag först hörde nyheten om att biskop Lennart Koskinen hade avbrutit SD mitt i en debatt och blivit bortförd av polisen. Äntligen en kristen kille med bollar, tänkte jag, tills jag hörde hela historien. Koskinen avbröt för att han tyckte att SD placerat sina högtalare för när Svenska Kyrkans tält och att ljudet störde. Inte för att SD bedriver en rasistisk politik. Det hela hade egentligen kunnat handla om att Gudryn Schyman trängt sig före honom i kön till kassan på ICA Torgkassen.
Jag är på alla sätt mot SD och politiken de för men det förvånar mig att Jimmie Åkesson tar det hela så hårt. I själva verket, borde Åkesson stå bakom SVT's beslut då det värnar lika mycket om mångfald och demokrati som hans egen politik.

arja v.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0