Lena Mellin - ANVÄND HJÄRNAN!

Lena Mellin

 

Jag kan inte sluta tänka på Lena Mellin, politisk journalist på Aftonbladet. Det måste vara tufft att producera så pass många kolumner i veckan.

Ett råd till Mellin är att dra ner på antal kolumner och använda tiden som blir över till att samla ordentligt med information och kommunicera med sina medarbetare. Annars blir det lätt fel, som i följande exempel från den gångna veckan:

 

"En berättigad fråga är varför Aftonbladet inte nu publicerar de nya uppgifterna om Sven Otto Littorin. Skälet är enkelt. Sedan i går morse är han inte längre en offentlig person. Han valde att hoppa av – i stället för att bli intervjuad."

Utdrag ur Lena Mellins kolumn i Aftonbladet, publicerad 2010-07-08

 

Om nu skälet att tiga var så självklart, varför kan vi då två dagar senare läsa följande

 

"Aftonbladet väljer i dag att gå ut med kvinnans uppgifter. Hon hävdar att hon sålde sex till Littorin för 2 000 kronor. I flera dygn har vi avstått från att berätta det. Jag har motiverat det med att Littorin inte längre är en offentlig person och att vi vill prata med honom före publicering. Littorin är fortfarande ingen offentlig person. Och vi har fortfarande inte pratat med honom. Ändå publicerar vi. Varför då?

Ett viktigt skäl är att det uppstår en märklig situation när en tidning tiger. Då frodas rykten, ofta av en art som inte ens är i närheten av en korrekt verklighets-beskrivning."

 

Utdrag ur Lena Mellins kolumn i Aftonbladet, publicerad 2010-07-10

 

Hmm, hur var det nu igen. Var det inte Aftonbladet som publicerade nyheten om att Littorin påståtts ha utfört ett (jättehemligt) brott under 2006, som Aftonbladet inte ville säga något om, mer än att det kan ge fängelse? Kan det ha varit den artikeln som födde spekulationer? Trodde Lena Mellin på allvar att övrig media och folket skulle läsa den nyheten och tänka; Jaha det var det, synd att vi inte får veta resten och bara accepterat att Aftonbladet teg.

Lena Mellin, ANVÄND HJÄRNAN!

Rubriken på hennes andra kolumn borde istället ha varit något i stil med: JAG TAR TILLBAKA ALLT JAG TIDIGARE SAGT, FÖRLÅT, JAG TÄNKTE INTE PÅ ATT MINA CHEFER VILL SÄLJA LÖSNUMMER eller kortare; FÖRLÅT, JAG TÄNKTE INTE.

En enkel lösning hade varit om Mellin skyllt sin brist på konsekvens på sina barn.

Läs artiklarna i sin helhet på Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article7434660.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7446607.ab

arja v.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0